21 Mart 2017

Evde yoğurt mayalama :)

Neredeyse 1 yıl aradan sonra bloga yazacağım ilk yazı yoğurt mayalamakla mı ilgili olacaktı? :)
Sürekli bir şeyler yazayım diye düşünüp de bir türlü bilgisayarın başına geçemezken, hem de yepyeni bir gezegende paralel hayat yaşamaya başlamışken aslında yazacağım o kadar çok şey var ki. Ama kısmet yoğurt'muş :)

İnstagram hikayemde paylaştıktan sonra anlaşıldı ki, yoğurt mayalama benim için birkaç ay önce olduğu gibi birçok kişinin de merak konusuymuş ve genel oylama sonucu tarif bloga geldi. Bir kere şunu söylemeliyim, gerçekten gözde büyütülecek bir şey değil. Kesinlikle yaparsınız. Hatta kendi yoğurdunuzu mayalamaya alıştıktan sonra satın aldıklarınızı sevmeyeceğinizi söyleyebilirim. Ben Sarp 6 aylık olup da ek gıdaya başladıktan sonra mayalamaya başladım. Tarif annemin tarifi. Senelerdir bu şekilde mayalar. Şimdi yaşadıkları Çandarlı'da güvenilir yerden taze süt bulma şansları da olduğu için onun yoğurdunun tadı hep muhteşem olur. Ben organik günlük süt ve organik yoğurt kullanıyorum, hiç de fena olmuyor.

Miktarını keyfinize göre ayarlayabilirsiniz. Ben Sarp'a mayalarken 1 lt sütü 4 küçük cam kaseye (kapaklı) bölüştürüyorum. 1 lt sütten 4 kase çıkıyor. Mayaladığım yoğurdu 3 gün veriyorum. 1 tanesi artıyor.

Birkaç organik süt denedim, en iyi sonucu Ada marka organik günlük süt verdi. Ada'nın yoğurdu da oldukça iyi. Başlangıç için ondan da alırsanız sütü bu yoğurtla mayalayabilirsiniz. Daha sonra dilerseniz yapacağınız yoğurdu maya olarak kullanmaya devam edebilirsiniz.


-1 lt sütü tencereye koyup kaynatın.
-Kaynayınca altını kısığa alıp, 5 dakika daha kaynatın.
-Ben bu aşamadan sonra sütü cam kaplara bölüştürüyorum. İsterseniz yoğurdu tencerenin içinde ya da toprak bir kapta da mayalayabilirsiniz ama bu şekilde porsiyonluk yaparsanız diğerlerine dokunulmadığı için onlar tazeliğini korumuş oluyor.
-Süt henüz tencerede kaynarken organik yoğurttan 3-4 tatlı kaşığı kadar bir kaseye alın. Sütü kaplara bölüştürürken birkaç kaşık sütü bu yoğurda ekleyin ve karışırarak yoğurdu sulandırın.
-Şimdi işin çetrefilli kısmı: Sütleri kaselere bölüştürdükten sonra belli bir sıcaklıkta ayrı bir kapta sulandırdığınız yoğurttan bu kaselere 1-2 tatlı kaşığı ilave edip karıştırmanız gerekiyor. O belli sıcaklık aslında 42-45 derece ama eğer benim gibi süt dereceniz yoksa yöntem şu: serçe parmağınızın ucunu süte daldırıp 10'a kadar sayamadan dayanamayıp çekmeniz gerekiyor. Ben hızlıca sayıyorum ve eğer 8'e kadar sayabilmişsem işte tamam diyorum.
-Bu ısıya geldiğinizde sulandırılmış yoğurttan 2şer tatlı kaşığına kaplara bölüştürün, karıştırın ve kaselerin kapaklarını kapatın. Süt çok sıcaksa yoğurt ekşi, ılıksa ise sulu, süt gibi bir şey oluyor. Eğer sütün fazla ılıdığını düşünüyorsanız tekrar ısıtın.
-Kaselerin mayalanma sırasında sıcak ortamda bulunması gerekiyor. Ben kaseleri henüz boşken bir havlu üzerine diziyorum ve orada mayalıyorum. Kaselerin kapaklarını kapattıktan sonra da üzerlerini bir battaniye ile sıkıca sarıyorum. Bu dakikadan sonra kapları kıpırdatmıyorsunuz, bu önemli.

Yoğurt 4 saat bu şekilde bekliyor ve daha sonra battaniyeyi açıp kaseleri buzdolabına alıyorsunuz. Ertesi güne yoğurdunuz hazır! Mayalama saatini iyi ayarlamak lazım. Akşam 8'de yaparsanız gece 12'de buzdolabına koymak gerekiyor.

Mümkün olduğunca kısa yazmaya çalıştım ama galiba biraz uzun oldu. Merak etmeyin, yaparken bu kadar karışık olmuyor :)

Kolay gelsin, sonuçları bana iletmeyi unutmayın!




6 yorum:

bu nasıl gebe dedi ki...

Vay bee, logo değişince bu kimin blogu yahu deyip birkaç saniye kalakaldım. :) Ben de evde çiğ sütten (kaynatarak) yoğurt yapıyorum, yapıyor-dum. Şu anda hamileyim. Gerçekten marketten aldığımız yoğurtlardan yemek istemiyorum, ama çiğ süte de güvenemiyorum. Hamilelik döneminde de ev yapımı yoğurt yemiş miydiniz? Çandarlı'da falan mesela?

Yasemin dedi ki...

hoşgeldin tekrar:) bu yazı en çok benim işime yarayacak diye düşünüyorum çünkü yaptığım yoğurtlar bir oluyor bir olmuyor.
Bebek olunca gerçekten bir paralel evren söz konusu. Benim de yazılarımın bazıları bebekli yazılra döndü. Ne yaşıyorsak yazılara da o yansıdığı için normal bence:)

Unknown dedi ki...

Naçizane 1-2 önerim olacak.Ben sütü kaynattıktan sonra kavanozlara boşaltıyorum,mayaladıktan sonra da fırının içine koyuyorum,fırını hiç yakmadan,böylece ısı sabit oluyor ve etrafını sarmaya gerek kalmıyor,bir de ortalıkta gözükmüyor.Yine 4 saat civarında mayalanıyor ve yine ağzı açık buzdolabına koyuyorum,ertesi güne yenecek hale geliyorlar,ağzını kapatınca terleyerek sulanıyormuş,yardımcımın annesi köyde öyle yapıyormuş,denedim gayet iyi oldu.Bir gün de yoğurdum tutmamıştı,koyuca bir ayran gibiydi,düşünene kadar buzdolabına attım, 2 gün sonra biraz sulu ama tatlı mı tatlı bir yoğurda dönüştü..Selamlar sevgiler ....Lale Göl

kitana dedi ki...

Merhaba,
ben de fırında mayalıyorum, 12 saatte oluyor, daha bile uzun dursa oluyor, geceden koyuyorum, ertesi gün işten gelince aldığım bile oluyor. Hem de üzerini ört sar derdi olmuyor. bir süre dinlenince mis gibi yoğurt.
Özellikle vurgulamak istediğim şey, bebek için probiyotik olsun istiyorsan nohuttan yoğurt mayası üretip yapman, doktorumuzun önerisi ile öyle yaptık, google da nohuttan yoğurt mayası elde etme olarak arattığında anlatımı bulabilirsin. Kullandığın mayanın orijini ne bilmiyorsun, bu maya ile doğal ve probiyotik mayan hazır oluyor.
Afiyet olsun, sevgiler...

Adsız dedi ki...

Pastörize süt kullandığın için sütü kaynatmana gerek yok aslında. sadece sütü mayalanma ısısına gelecek kadar ısıtman yeterli. Böylece içindeki proteinlerde yüksek ısıdan dolayı zarar görmemiş olur.
Sevgiler
Ebru

Cagan Caglar dedi ki...

Merhaba, kendi yoğurdumu yapıyordum. Bir ara verdim 2 sene olmuş. Güvenilir bir süt buldum. Sizin tarifinizden hem yoğurt hem de lor peyniri yaptım. Peynir yapmak ne kadar kolaymış öyle, bir daha lor peynirini satın alacağımı hiç sanmıyorum. Çok güzel yazmışsınız, ellerinize sağlık, çok faydalandım. :)