25 Nisan 2017

Evde organik tavuk suyu yapımı

Çocuktan sonra hayatımda değişen şeylerden biri de tavuk oldu! Ben seneler önce tavuk yemeyi bırakmıştım. Hatta sanırım 10 yıl kadardır tavuk yemeye yemeye tadını bile unutmuşum. Hem Sarp'ın yediklerini çeşitlendirebilmek, hem de çorbalarında su yerine daha besleyici olan tavuk suyunu kullanabilmek için evde tavuk suyu hazırlamaya başladım. İyi ki tavuklar tekrar hayatıma girdi, gerçek tavuğun ne kadar lezzetli olduğunu tekrar hatırladım. En güzel tarafı da hiç de düşünüldüğü gibi uğraştırıcı olmaması.

Tarif annemin tarifi. Buradaki önemli nokta elbette iyi tavuk kullanmak. Ben tavukları her hafta Cumartesi sabahları gittiğim Feriköy organik pazarından alıyorum, sonuçtan memnunum. Oraya gitmişken organik sebzeleri de toplayınca, organik tavuk suyu için her şey hazır!



Malzemeler:
1 bütün organik tavuk (1,5 kilodan biraz daha büyük olanlardan alıyorum)
Birkaç kereviz sapı ve yaprakları
2 havuç
1 bütün soğan
karabiber



Yapımı:
Tavuğu iyice yıkayın (ben derisini ayırmıyorum, sadece ayak kısımlarındaki yağları kesiyorum)
Kabuklarını soyduğunuz soğanı tavuğun içine yerleştirin
Tavuğu düdüklü tencereye alın
Üzerine kereviz yaprakları, doğranmış havuç ve karabiberi ekleyin.
Üzerini tam kapamayacak kadar soğuk su ekleyin. (Düdüklüde su kaybı olmadığı için bu şekilde yapıyorum, normal tencerede pişirecekler biraz daha fazla su koyabilir.)
Düdüklüde 45 dakika pişirin. (Düdüklünüzün tavuk ayarı varsa onu kullanın, tencerem Tefal nutricook, onun böyle bir ayarı var. Düdüklü tencere kullanmayacaksanız 1 saat kadar pişirebilirsiniz.)



Piştikten sonra karşılaşacağınız manzara böyle bir şey. Evi saran şahane kokuyu ise söylemiyorum! Piştiğinden tam emin olamıyorsanız, tavuktan dışarı fırlamış birkaç kemik size emin olmanızı işaret eder.


Malzemeleri süzgeçten geçirin, şahane tavuğunuz ve tavuk suyunuz hazır.



Biraz ılınmasını bekleyip, derisini soyuyorum ve sonrasında tavuğu parçalayıp didikliyorum. Beyaz etlerini biz, torpilli olan siyah etlerini ise Sarp yiyor. Kalan kemikler, deriler ise sokak hayvanlarına gidiyor, hiçbir yeri ziyan olmuyor.

Pişmiş tavuğun dolaba girip çıkmasını, tekrar ısıtılmasını fazla sevmiyorum. Biz bu boyutta bir tavuktan çıkan eti en fazla 2 günde bitiriyoruz. Siyah etin o gün yiyeceği kadarını Sarp'a ayırıp, geri kalanları porsiyonluk olacak şekilde streç filme sarıp buzluğa kaldırıyorum, 1 ay içinde Sarp'a veriyorum. Zaten pişmiş halde saklandığı için yemeden önce buzluktan çıkardıktan sonra çözülmesini beklemeden kaynar suda birkaç dakika beklemesi yeterli oluyor. Oldukça kurtarıcı bir bebek yemeği.



Tavuk suyunun kalan kısmının buzlukta saklanması içinse, derin bir kaba süzdüğüm suyu soğuması için bekletiyorum. Birkaç saate ılıyıp hazır hale geliyor. Eğer 2 gün içinde çorba, pilav vs için kullanacaksam, kullanacağım kadarını cam kavanozda buzdolabına, geri kalan kısmını ise anne sütü saklama poşetlerine yemekte kullanılacak kadar bölüştürerek buzluğa kaldırıyorum. Plastik bardak, buz kalıbı, buz poşetleri vs buzlukta saklamak için çok yöntem var ama bana en mantıklı ve en sağlıklısı anne sütü saklama poşeti geliyor. Sonuçta anne sütü gibi kıymetli bir şeyi minicik bebeklere verilebilecek kadar iyi saklıyorsa, tavuk suyunu haydi haydi iyi saklar diye düşünüyorum. Hem bu poşetlerin üzerinde tarih yazmak için yerler var. Bu şekilde tavuk suyunu buzluğa kaldırdığınız günü not edip, 2-3 ay içinde tüketmeye gayret edebilirsiniz. Anne sütü saklama poşetleri mothercare, ebebek gibi mağazalarda çoklu halde satılıyor.

Size önerim tavuk suyunu buzluğa kaldırma amacıyla yapıyorsanız tüm bu işlemlere gündüz saatlerinde başlamanız. Çünkü işten gel, tavuğu yıka, pişir, ayıkla, suyun soğumasını bekle derken gece 2'de buzluğa tavuk suyu koyarken beni kötü anmanızı istemem :)

Tavuk tekrar hayatıma girdiği için çok mutluyum. Tavuk suyuna çorba yaparken çocukluğuma ait bir koku eve yayılıyor ve beni mutlu ediyor. Umarım sizin de işinize yarar!

3 yorum:

Madame Ticketyboo dedi ki...

Ellerine sağlık! Çok güzel ben de çok tavuk sevmiyorum ama heveslendirdin beni Ayşe :)

seydAdiguzel dedi ki...

Ellerine sağlık çok teşekkürler :)

bu nasıl gebe dedi ki...

Zaten markette satılan tavukların boşu boşuna yendiğini söylüyor doktorlar da. En iyisi köyden alınabilen, yaşadığı zamanlarda da ruhu mutlu olan tavuk.