2 Şubat 2016

88. Oscar ödülleri

Benim için yılın en güzel zamanlarından biri Oscar adaylıklarının açıklanmasıyla ödül gecesi arasında geçen günler. Oscar'a ve kriterlerinin objektifliğine sayıp sövmelerimiz hiç bitmese de, yine de sinema dünyasının en büyülü gecesi kesinlikle bu. Ben de maratona girip tüm adayları izlemeye, kendi tahminlerimi çıkartmaya, sonra da burada her sene olduğu gibi geleneksel Oscar yazısı yazmaya bayılıyorum. Bu seneki tören beni çok heyecanlandırıyor. Filmleri çok da sevmediğim ya da kazanacakların önceden kolayca tahmin edilebileceği senelerde böyle heyecanlanmıyorum ama bu sene rekabet yüksek, her şey olabilir! Bilmeyenler olabilir, ben 4 yıldır Digiturk'te film ve dizi alımlarında çalışıyorum, yani bir yandan işim bu :) Töreni 28 Şubat gecesi canlı ya da ertesi gün tekrarıyla Digitürk'te seyredebilirsiniz. Hatta bonus olarak Şubat ayı boyunca geçtiğimiz yılların Oscar adaylık ve ödül sahibi filmlerini de Moviemax Oscars kanalında seyredebilirsiniz. Haydi o zaman tahminlere başlıyorum. (Geçen senelerde olduğu gibi ben kim alsın diyorum kırmızı, bence kime gidecek mavi. İki tahmin aynıysa mavi)

En İyi Film: 


























The Big Short
Bridge of Spies
Brooklyn
Mad Max: Fury Road
The Martian
The Revenant
Room
Spotlight

The Revenant bana göre yılın filmi ve bu ödülü alması gerekiyor. Bu kategorideki adayların tamamı başarılı, sadece bana kalsa The Martian'ı buraya almazdım. Filmi sevdim ama yılın en iyi filmlerinden de değil. Spotlight, konusu itibariyle ödül törenlerinde günah çıkartmayı çok seven Amerika'nın beklenmedik sürprizi olabilir diye korkuyorum. (Film, gerçek hikaye uyarlaması. Büyük bir skandala dönüşen, Katolik kilisesindeki çocuk tacizlerini anlatıyor.) Spotlight'a giderse The Revenant'a yazık olur. The Big Short, Mad Max, Bridge of Spies tamamı çok sağlam filmler olsa da bence The Revenant bariz şekilde önde.

En İyi Erkek Oyuncu: 




Leonardo DiCaprio - The Revenant
Michael Fassbender - Steve Jobs
Eddie Redmayne - The Danish Girl
Bryan Cranston - Trumbo
Matt Damon - The Martian

En heyecanlı kategori bu. Leo'nun derdi yıllardır hepimizi gerdi. Yıllar boyu 6 Oscar adaylığı alıp, hep eli boş dönen Leo artık bu sefer de ödül alamazsa "Daha benden ne istiyorsunuz!!!" diye bağırıp çağırabilir. Altın Küre'lere ve senelerdir Oscar'ın habercisi olarak düşünülen SAG ödüllerine dayanarak söyleyebiliriz ki bu sene bu iş galiba olacak Leo. The Revenant'taki performansı muhteşem. Ben izlemeye doyamadım, 2. kez zevkle izledim. Leo her rolün altından başarıyla kalkıyor, yıllardır bu piyasada, hep iyi yönetmenlerle çalışıp, en iyi işlerde yer alıyor. Sen benim kalbimin Oscar sahibisin Leo. Eddie ya da Fassbender yüzünden geceleri uykun kaçıyor olabilir. Eddie sen de biraz sabırlı ol. Zaten geçen sene aldın Oscar'ı. Bu yaşta iki sene üst üste ödül biraz fazla olmaz mı? Şaka bir yana, The Danish Girl'de Eddie Redmayne yıllar boyu konuşulacak, derslerde okutulacak bir iş çıkartıyor. Böyle baskın bir başrol olduğunda filmlerin başına genelde geldiği gibi, film Eddie'nin gölgesinde kalmış, The Danish Girl'ü adaylıklarda görmüyoruz. Peki Amerika'nın senelerdir Matt Damon'ı savaştan, uzaydan vs (çılgınca büyük bütçeli) filmlerle kurtarma çabaları? Şu aşağıdaki tablo durumu çok güzel özetliyor. Matt Damon biraz evde otursa herkes için daha hayırlı olacak. Herkes yolu açsın, Leo geliyor.



En İyi Kadın Oyuncu:  



Cate Blanchett - Carol
Brie Larson - Room
Jennifer Lawrence - Joy
Charlotte Rampling - 45 Years
Saoirse Ronan - Brooklyn

Bu senenin kaybedeni Carol olacak gibi görünüyor. Film için çok yüksek beklentiler vardı ama Cate Blanchett bile Oscar öncesi ödül törenlerinden hep eli boş döndü. Senenin sürprizi ise yeni bir isim olan Brie Larson. Kendisini daha önce filmlerde görmüştük ama daha önce bu kadar başarılı bir yapımda yer almamıştı. Room'daki performansına hayran kalmamak mümkün değil, Bence bu senenin hak edeni o. Saoirse Ronan bu senenin diğer kuvvetli adayı ama açıkçası Brooklyn'de ne filmden ne de Ronan'ın oyunculuğundan pek de etkilenmedim. Jennifer Lawrence ise biliyoruz ki Amerika'nın çok sevdiği bir isim. Joy'da canlandırdığı Erin Brokovich tarzı bu rol de yine Amerika'da çok sevilen türde bir hikaye. O yüzden Jennifer Lawrence'ı senelerdir tutturduğu ve itiraf edelim çok da başarılı olduğu yarı deli, gözü kara kadın rolüyle (aynı American Hustle ve Silver Linings Playbook'ta olduğu gibi) bu sene ödül alırken görebiliriz. Benim gönlüm Brie Larson'dan yana. Komedi ve Dram kategorilerinin ayrı ayrı ödüllendirildiği Altın Küre'de ikisinin de En İyi Kadın Oyuncu ödülü aldığını da belirteyim.

En İyi Yönetmen:


Adam Mckay - The Big Short
George Miller - Mad Max: Fury Road
Alejandro G Inarritu - The Revenant
Lenny Abrahamson - Room
Tom McCarthy - Spotlight

Bu kategoride sürpriz olursa şaşırırım. Inarritu'ya artık rahatlıkla çağımızın dahi çocuğu diyebiliriz, The Revenant da onun başyapıtı. Geçen sene benim hiç bayılmadığım Birdman ile En İyi Yönetmen dahil 3 Oscar'ı almıştı. Bu sene de benzer bir tabloya kendimizi hazırlayalım.


En İyi yardımcı Erkek Oyuncu: 




Christian Bale - The Big Short
Tom Hardy - The Revenant
Mark Ruffalo - Spotlight
Mark Rylance - Bridge of Spies
Sylvester Stallone - Creed

Bu kategori bence senenin en renksiz kategorisi. Kimsenin çok öne çıktığını düşünmüyorum.Creed'i izlemedim, galiba izlemeyeceğim de. Sylvester Stallone'un Oscar'lı bir oyuncu olmasına içim el vermiyor. 500 yıldır piyasada ve evet Rocky filmlerini hepimiz severiz ama ayının kırk türküsü varmış, kırkı da armut üstüne. Creed de bir boks filmi ve üzgünüm, bence Stallone buraya ait değil. Christian Bale'i her zaman olduğu gibi başarılı buldum ama Oscar'lık performans mı emin değilim. Mark Ruffalo için de fikrim aynı şekilde.


En İyi yardımcı Kadın Oyuncu: 



Jennifer Jason Leigh - The Hateful Eight
Rooney Mara - Carol
Rachel McAdams - Spotlight
Alicia Vikander - The Danish Girl
Kate Winslet - Steve Jobs

Açıkçası Carol'ı izleyene kadar Rooney Mara'nın çok da kayda değer bir oyuncu olduğunu düşünmüyordum. Bence bu filmle kendini aşmış, rüştünü ispatlamış. Yine de içimden bir ses ödül Kate Winslet'a gidecek diyor. Burada asıl dikkate değer isim Alicia Vikander. Birkaç senedir sessiz ve derinden geliyor. Hala adını pek de bilen yok ama bu yıl iki ayrı filmle (Ex Machina ve The Danish Girl) ödüller dünyasında dolaşıyor. A Royal Affair'den beri gözüm üzerinde, bence önümüzdeki yıllarda adını daha çok duyacağız. Birçok ankette favori olmasına ve aslında ödülü hak etmesine rağmen bu İsveçli oyuncuya henüz Oscar vermezler diye düşünüyorum.


En İyi Sinematografi: 



Carol
Hateful Eight
Mad Max: Fury Road
The Revenant
Sicario

Mad Max biraz harcanmış olacak ama bence ödül The Revenant'ın.


En İyi Makyaj ve Saç Tasarımı:




Mad Max: Fury Road
The 100-year-old Man Who Climbed Out of the Window and Diasappeared
The Revenant

Hadi bunu Mad Max'e verelim. 100 year-old Man'i burada görmek beni şaşırttı ve sevindirdi. Digitürk'te yayınladığımız İsveç yapımı tatlı bir filmdir. Fırsat bulursanız izleyin. Aslına bakarsanız makyaj ve saç için öne çıktığını fark etmemiştim.

En İyi Kostüm: 
Carol
Cinderella
The Danish Girl
Mad Max: Fury Road
The Revenant

Bunu da Mad Max alır diye düşünüyorum. Carol ve The Danish Girl ise bence en az Mad Max kadar ödülü hak ediyorlar.

En İyi Animasyon Filmi: 
Anomalisa
Inside Out
Shaun the Sheep
Boy and the Wild
When Marnie Was There

Diğer filmleri kategoriyi doldurmak için koymuşlar gibi. Bence Inside Out'un yanında kimsenin şansı yok.


En İyi Görsel Efekt: 



Ex Machina
Mad Max: Fury Road
The Martian
The Revenant
Star Wars: The Force Awakens

Burada her şey olabilir. Bu sene görsel olarak çook kuvvetli filmler izledik. Mad Max, The Martian, Ex Machina, ödülü kim alsa şaşırmam.


En İyi Yabancı Film: 



Embrace of the Serpant
Mustang
Son of Saul
Theeb
A War

En sevdiğim kategorilerden biri bu ve bu sene biraz duygusal davranıyorum. Tüm işaretler Macaristan'ın adayı Son of Saul'u gösteriyor. Mustang biliyorsunuz Fransa doğumlu, Türk bir yönetmenin filmi. Film Türkiye'de geçiyor ve dili tamamen Türkçe ama Oscar'larda Fransa adına yarışıyor. Filmi sadece Türk filmi diye desteklemiyorum, çok çok iyi. Ödülü alsa çok sevinirim, bence hak etmediğini de çıkıp kimse söylemez. Biz de yine tanımadığımız, filmlerini sinemada izleyip de 3 kuruş katkıda bulunmadığımız bir yönetmenin başarılarıyla gurur duyarız. Film neden Türkiye adına yarışmıyor diye merak eden varsa: Film Oscar'larda Türkiye'yi temsil etmek için başvurmuş ama onun yerine Sivas filmi aday olarak belirlenmişti. Fransa-Türkiye ortak yapımı olduğu için yönetmen Fransa adına da başvuru yaptı ve Fransa Mustang'i Oscar'a göndermeye karar verdi. 


En İyi Uyarlama Senaryo: 



The Big Short
Brooklyn
Carol
The Martian
Room

Senaryoların hepsi iyiydi ama The Big Short alır. The Martian'a giderse çok şaşırmam. Aslında hangisine giderse gitsin çok da sürpriz olmaycak.

En İyi Orijinal Senaryo: 



Bridge of Spies
Ex Machina
Inside Out
Spotlight
Straight Outta Compton

En iyi film kategorisinde bahsettiğim sebeplerden dolayı Spotlight alır diye düşünüyorum, ki senaryo hakikaten iyi. Bence Inside Out alsın ama biliyoruz ki animasyona vermezler. Daha önce bu dalda aday olmuş animasyonlar var ama kazanan yok. Keşke olsa da sevinsek.


İşte bu seneki tahminlerim böyle. 28 Şubat gecesi eğlenceli bir tören izleyeceğiz gibi görünüyor. Sonrasında da geri dönüp hangi tahminler tutmuş bakacağım :)

Hiç yorum yok: