14 Aralık 2015

Bebeği beklerken nasıl besleniyorum? - daha doğrusu çalışan hamilenin dramı ve pratik yemek çözümleri :)

Bebek beklediğinizi öğendiğiniz anda yeme-içme konusunda oldukça radikal değişiklikler gerekiyor. Ya da benim hayat tarzım bunu gerektirdi, herkes için böyle olmayabilir. Yemeniz gereken şeylerden önce, ilk aşamada neleri hayatınızdan çıkartacağınızı söyleyeyim:

Sushi (çiğ balık kullanılarak yapılan türleri)
Az pişmiş etler (Çok pişmiş olunca bir şeye benzemiyor ki o steak'ler)
Füme ve fermente etler (somon füme, carpaccio'lar, salam-sosis-sucuk dahil)
Pastörize olmayan süt ile yapılmış peynirler (camembert, brie gibi.. Yiyeceğiniz peynirden emin değilseniz internetten hızlıca kontrol edin, ben öyle yapıyorum)
Konserve ya da paketli ton balığı (aslında genel olarak paketli gıdaların tümü)
Dip balıkları (Bunun için de peynirde olduğu gibi internette basit bir aramayla güvenle yiyebileceklerinizi bulabilirsiniz.)
Midye
Günde 1 tane kahve (neyse ki)
Bitki çayları (gaz ya da hastalık gibi bir durumda doktor tavsye etmedikçe)
Rakı, şarap, bira ve tüm çok lezzetli kokteyller :)
Sigarayı söylemeye herhalde gerek yok.

Kabaklı muffin

Ben bu yukarıdakilerden bazılarını ne kadar sık tüketiyormuşum da farkında değilmişim. Her şeyi bir anda kesmek zor oluyor. Kahve ve şarap konusunda arada bir kendime hak tanıyorum. Doğum sonrası hastaneden çıkınca eve giderken yemek için bir yerlere uğrarsam kimse bana kızmasın!

Doktorum 5.ayı bitirene yukarıda saydığım tüketilmemesi gerekenler dışında özellikle bir şey söylemedi. Ben keyfime göre olsa da zaten iyi besleniyordum. Burada kilo almamaya yönelik yemekten değil, sebze ağırlıklı, nereden geldiğini nasıl pişirildiğini bildiğim yemeklerden  bahsediyorum. Yoksa benim mantıdan, makarnadan vs. vazgeçmem mümkün değil. 5.ay (21.hafta) bittikten sonra işler değişti ve oldukça dikkatli ve her gün tüketilmesi gereken besinlerle dolu bir tempoya geçmem gerektiğini öğrendim. Genel olarak sıkıntısız bir hamilelik geçirdiğim için mızırdanmak istemiyorum ama kesin bir şey var ki, yoğun çalışan ve yiyip içeceği her şeyi yardım almadan kendi hazırlayan biri için bu beslenme rutinlerine uymak ciddi hazırlık ve zaman gerektiriyor. 

Her gün alınması gereken besinler:
1 yumurta
2 köfte boyutu kadar et (tavuk ya da balıkla değiştirilebilir, balık haftada 2 seferden fazla tavsiye edilmiyor. İsteyenler eti yumurta ile telafi edebiliyor ama bana 1 yumurta bile çok geliyor. Vejeteryanlar ne yapıyor bilmiyorum.)
4 ünite süt ürünü (1 kibrit kutusu beyaz peynir 1 ünite gibi düşünülebilir. Küçük boy yoğurtlar da aynı şekilde. Bunlarla 4 üniteye varabiliyorsanız ayrıca süte gerek yok)
Günde 3 porsiyon meyve (günün farklı zamanlarına dağılmış halde yani 3 porsiyon bir anda yenmeyecek)
Haftada 2 kez baklagil
Izgara somon & kuru börülce salatası
Ben iş yerinde çıkan yemeklerden uzun süredir çok sıkılmıştım ve yavaş yavaş evden yemek taşımaya başlamıştım. Hamile olduğumu öğrendiğimden beri öğle yemeklerimi evden götürüyorum. Bu da şu demek oluyor: hem öğle, hem akşam yemeği için önceden hazırlık yapılacak. Çok şanslıyım ki mutfakta zaman geçirmeyi seviyorum, yoksa bu iş gerçekten zor olabilirdi. Her Cumartesi sabah Feriköy'de kurulan organik pazara gidip sebze, meyve, peynir, yumurta gibi şeyler için alışveriş yapıyoruz. Bunu herkese tavsiye ederim. Daha önce Migros'tan, Carrefour'dan aldığım şeyler için üzülüyorum, yıllar sonra tadını alarak sebze-meyve yemeye başladık. Fiyat olarak kalabalık bir aile için alışveriş yapmıyorsanız çok da ciddi bir fark yaratmıyor, lezzet bakımından ise fark inanılmaz. Pazara gitmeden o hafta için neler pişireceğimi düşünüp, buna göre bir liste hazırlıyorum. Her pazar akşamı, hafta içi öğlen ve akşamları yenmek üzere aşağıdaki gibi bir menüyü hazırlıyorum:

1 çeşit çorba (Genelde yaptıklarım brokoli, yayla, domates, mercimek)
2 çeşit zeytinyağlı (kereviz, fasulye, pancar, pırasa, enginar, bakla vs.)
1 çeşit etli yemek (patlıcan güveç vs.)
1 çeşit muffin türü fırında pişecek şey (kabaklı muffin, kinoalı muffin vs.)
Ayıklanıp yıkanıp dolapta hazır edilecek bol bol yeşillik

Yumurtayı sevme çalışamaları

Sabah kahvaltısında hafta sonları hariç ekmek yemeyi uzun süre önce bırakmıştım. Son 1 senedir kahvaltım aşağı yukarı şöyleydi: 1 avuç ceviz, 1 dilim beyaz peynir, yarım domates, 1 küçük salatalık, biber, yarım avokado. Artık yumurta yemem gerektiği için sabahları 1 yumurtayı 1 kibrit kutusu kadar peynir ve o günkü keyfime göre biber, yeşillik ya da canım ne isterse onunla birlikte pişirip, 1 dilim ekmekle birlikte yiyorum. Yumurta yemek benim için çok zor ama en kolay çırpılmış yumurtayı yiyebiliyorum, haşlanmış yumurta yemem yakın gelecekte mümkün görünmüyor. 

Kinoa ve kara lahanalı muffin

Öğlen iş yerine 2 çeşit zeytinyağlı, biraz yoğurt, salata malzemesi (yanında limon, avokado, peynir ya da üzerine koymak üzere daha önce haşlanmış mercimek, nohut gibi baklagil), o hafta pişirdiysem muffin ve 2 porsiyon meyve götürüyorum. İşyerinde buzdolabı var, kaplar orada duruyor ama yemekleri ısıtma imkanım yok o yüzden sadece soğuk yenebilecek şeyler götürebiliyorum. Arada ceviz atıştırmaya çalışıyorum.

Peynir sufle
Akşam ise çorba ve etli yemeği yoğurtla birlikte yiyorum. Tabii ki bu yemekler bütün hafta boyunca yetmiyor, yetse de insan günlerce aynı şeyleri yerken biraz sıkılıyor. Pişirdiğim yemekler bittiğinde somon ızgara yanında fırın patates ya da bonfile yanında salata gibi biraz daha pratik çözümlerle hallediyoruz. Hafta sonu genelde zaten dışarda geçiyor. Hafta içi dışarıda yersem de genel olarak bu rutinde kalmaya çalışıyorum.

Chia pudding

Hayatımda bu kadar yemek pişirmedim! Çocuklu hayata antrenman için iyi, çok kolay görünmese de düzene oturtunca yapılabiliyor. Haliyle, bu şekilde bir düzen tutturunca mecburen iyi besleniyorsunuz :) Akşamları yenen dondurmaları ya da mantıcıya gidince 1 porsiyon üzerine tekrar söylenen mantıları saymıyorum, onlar olacak artık. Bu kadar dikkatli olmak ve rastgele yememek için gösterdiğim çaba benim için gerçekten büyük gayret gerektiriyor o yüzden arada yapılan saçmalıklar için hiiiiç vicdan azabı çekmeyeceğim :)

5 yorum:

Adsız dedi ki...

Tek kelime ile "süpersin"...
Ebru

Çavlan dedi ki...

cidden süpersin. özenmemek elde değil. aslında sadece hamileyken değil hep böyle beslenmek lazım, ama ben o kadar tembelim ki mutfağa yemek yapmak için 2-3 haftada ancak bir kez giriyorum.

Unknown dedi ki...

Yumurta ile bir an önce barışmanızı tavsiye ederim çünkü emzirme dönemi boyunca da her gün 1 yumurta tüketmeniz gerekiyor:( Ben de "ben nasıl bu kadar yumurta yiyebilirim?" diye düşünürken, şimdi hesapladım da tam 15 aydır her gün yumurta yiyormuşum:)

Adsız dedi ki...

Tebrikler çok başarılı. Ama yasaklar emzirirken de devam ediyor. Yani rakıyı çok özleyeceksin ☺. Burcu Bloodymary

Prima Donna dedi ki...

Çok pis gaza geldim. 💪Tarif için önerebileceğiniz bir kaynak var mı?